Casos d’èxit

Coneix els BID, referent internacional per a les APEU

En aquest video s’explica què és un BID (Business Improvement District), model d’èxit mundial que Catalunya ha importat sota la denominació d’APEU (Àrees de Promoció Econòmica Urbana).

Swansea, Anglaterra (UK)

La ciutat de Swansea té una població de 241.300 habitants, la segona ciutat més poblada de Gales.
Nom i context del BID

The Swansea BID

Un grup d’empresaris inquiets i coneixedors d’experiències d’altres llocs, van considerar la possibilitat de formar un BID a Swansea. Imaginaven un espai per comprar, visitar, allotjar-se, estudiar i fer negocis.

Es va formar a l’any 2006. Va ser el primer BID a Gal·les.

Membres

Actualment el BID està format per 874 membres.

Pressupost
El pressupost actual és de 639.254 euros anuals. (731€/any/empresa).
Objectius principals

Swansea argumenta el seu objectiu d’impuls econòmic a través de cinc temàtiques:

  • Aparcament i transport
  • Seguretat i protecció
  • Màrqueting, promocions i esdeveniments
  • Neteja i millora de l’espai públic
Pla d’actuació

A través d’aquestes cinc temàtiques, s’executen els plans d’actuació:

  • Per l’aparcament de la Àrea del BID han treballat per donar facilitats. Per exemple, els diumenge, l’aparcament més central/proper al BID és gratuït i en altres emplaçaments més allunyats estan a un preu molt reduït.

Actualment estan treballant amb la Universitat per elaborar un esquema de xarxa ciclista per l’àrea del BID amb estacionament inclòs.

A més han habilitat un espai d’aparcament per únicament recollir les compres de les tendes que tenen servei take-away.

  • Per a la seguretat tenen un equip de patrulla al servei de la ciutadania, fan reunions i col·laboren amb la policia per compartir informació. També donen acreditacions de reconeixement a aquells bars nocturns que tenen un comportament responsable. També proveeixen dels Taxi Marshals, un servei que porten des de fa 10 anys per l’ús nocturn.
  • Pel màrqueting i els esdeveniments. Son partícips i col·laboradors de tots els festivals i esdeveniments de la ciutat. Ells també son els fundadors de l’aplicació Big Heart of Swansea on es troba tota la informació de la ciutat per a restaurants, oci, serveis i també van introduir un tour gratuït per a la ciutat fent senderisme. Anualment també fan campanyes de màrqueting amb les xarxes socials i canals de comunicació tradicionals.
  • Per a la neteja també compten amb un equip de persones que col·laboren amb altres entitats públiques per tal de; netejar els carrers, campanyes de neteja de xiclets i també treure els grafits que no siguin de caràcter artístic.

Waterloo, Anglaterra (UK)

Waterloo pertany a Southwark, un dels 32 districtes de Londres (també considerats com a municipis de Londres). 
Concretament tot el districte té una població de 322.000 habitants (2018) i és l’àrea coneguda com el sud-est de Londres, Southwark és governat pel seu propi Ajuntament (Southwark London Borough Council). El municipi limita al nord amb Ciutat de Londres i el riu Tàmesis.
Nom i context del BID

“We Are Waterloo” (BID)

L’àrea del BID es troba a l’altre costat del riu Tàmesis on no hi havia inversió i la gent no es sentia representada. A través d’aquest BID han volgut donar un sentit identitari a l’àrea, aquesta reivindicació des de la seva creació, fa que sigui un projecte molt vinculat amb la realitat residencial i del teixit social i/o associatiu, de fet, dins de la junta del BID hi ha una representació dels residents.

Es va constituir l’any 2006.

Membres
Són un total de 600 membres.
Pressupost
El pressupost aprovat per el quinquenni actual és de 870.000€ ( 175.000€/any, uns 291€ l’any per empresa).
Objectius principals

Els objectius principals són poder crear un ambient amigable i exitós per als locals del districte, tant pels residents com per a nous visitants. En definitiva els objectius es detallen en:

  • Millorar l’entorn amb concepte “greening”
  • Promoure els locals de l’àrea
  • Connectar i representar als membres
Pla d’actuació

Algunes de les actuacions que fan per poder assolir els objectius són:

  • Incorporació de jardineres urbanes al carrer i en els fanals.
  • Servei de neteja. El BID compta amb un treballador a temps complet cada setmana per netejar els carrers de forma complementaria el servei municipal, amb actuacions concretes com ara neteja de pintades, desperfectes, …
  • Servei de recollida d’escombraries i reciclatge.
  • Itineraris turístics amb visites guiades per Waterloo reconeixent espais culturals i històrics.
  • Organització de diferents esdeveniments relacionats amb la cultura de l’ “StreetFood”.
  • Festival d’Art Urbà. Lake Street és un carrer que passa per sota les vies de l’estació de Waterloo i s’aprofita la seva singularitat per fer el festival d’art urbà “Miracle on Leake Street”. Atrau als grups més joves i alternatius donant aquesta identitat singular a l’àrea del BID.
  • Carnet comercial “ Loyal-T Card” (Targeta de Fidelització) Els ciutadans que la tenen reben un descompte.

Surrey, Canadà

Surrey pertany a la província de Columbia Britànica situada a la costa oest del país, ubicada al sud del riu Fraser i al nord de la frontera entre el Canadà i els Estats Units. Té una població de 517.887 habitants (Cens 2016).
Nom i context del BID

Downtown Surrey BIA

Surrey no tenia molta inversió i la població tenia uns recursos econòmics molt baixos, acumulant-se cada cop més problemes socials (consum de drogues, prostitució, gent sense sostre..). A tot això, es va construir un centre comercial a 5 quilòmetres de la ciutat essent un gran generador de fugues comercial de la trama urbana.

L’amenaça que generava el nou centre comercial, juntament amb la ja difícil situació socioeconòmica de la ciutat, van ser suficients per l’impuls definitiu i la creació del BIA

Downtown Surrey BIA es va formalitzar a l’any 2003 per a la revitalització i reactivament de l’àrea nord de Surrey.

Membres
Son 650 propietaris comercials on operen 870 negocis.
Pressupost
El pressupost anual del 2021 va ser de: 1.230.424 $ (836.860,58€).
Objectius principals
L’objectiu principal és la revitalització i millora constant de la ciutat suburbana i la cohesió ciutadana.
Pla d’actuació
  • Col·laboració amb el programa de “Community Conversations” que són xerrades d’un dia, obertes a la comunitat amb temàtiques socials (salut mental, hàbits alimentaris, barreres racials, etc..) amb diferents ponents i espais d’interacció comunitària.
  • Fa quatre anys que l’esdeveniment de “ Gingerbread Village” que és des del 5 fins al 13 de desembre, una exposició de peces nadalenques de pa de gingebre al centre comercial de la ciutat i amb premis als millors.
  • També amb temàtica nadalenca hi ha “Santa Window Walk” que consta amb una exposició d’art nadalenc a les finestres dels locals comerciants durant tres setmanes entre novembre i desembre. També és un concurs amb recaptació benèfica i premis als millors locals.
  • Col·laboren amb les associacions de veïns, les organitzacions benèfiques, també amb el consell d’art, grups ecologistes, i agents locals com la policia, bombers, promotors.
  • També col·laboren amb projectes d’esdeveniments especials, planificació social, planificació pel desenvolupament econòmic, parcs, cultura, enginyeria, transport i sostenibilitat.

Kelowna, Canadà

Kelowna és una ciutat situada a la vall d’Okanagan en el sud de la província de la British Columbia.
És la tercera àrea metropolitana més gran de la província (després de Vancouver i Victoria). En el cens de l’any 2019 la població era de 142.146 habitants.
Nom i context del BID

Downtown Kelowna BIA

No hi havia cap associació prèvia a la creació del BIA.

Membres
L’1 de maig de 2019 (40 anys després de la seva creació) hi havia un total de 1.248 membres. D’aquests, 374 són propietaris i 874 són operadors. Cal destacar que el 32% dels locals són serveis professionals, el 24% són botigues, el 16% serveis destinats a les persones i el 12% són bars i restaurants. La resta són àrees d’entreteniments així com oficines governamentals.
Pressupost

El pressupost anual ha crescut any rere any:

  • $887.417 (603.308€) l’any 2018
  • $999,198 (679.302€) l’any 2019
  • $1.091.297 (741.915€) l’any 2020
  • $1.126.084 (765.565€) l’any 2021
  • $1.137.572 (773.344€) l’any 2022
  • $1.148.954 (781.113€) l’any 2023
Objectius principals

El pla estratègic actual és del 2019 fins al 2023. Les estratègies són:

  • Centre acollidor: mantenir un centre net, segur i acollidor.
  • Desenvolupament empresarial: atraure inversions i fomentar el desenvolupament empresarial.
  • Defensa dels interessos dels locals: revisant les prioritats i exercint de lobby
  • Màrqueting: promocions i organització d’esdeveniments de qualitat pel centre de la ciutat.
  • Valor de la pertinença del centre: augmentar el coneixement dels nostres membres i conscienciar a la població local i provincial sobre els serveis, programes i productes que ofereixen els establiments del BIA.
Pla d’actuació

Centre acollidor

  • Manteniment d’un centre urbà net, segur, acollidor i amable per a empreses, consumidors i visitants a través dels programes de serveis al carrer. Aquest manteniment es fa bàsicament a partir de l’equip de persones que porta com a nom “Downtown On Call”. Aquest és un equip (similar als nostres agents cívics) que desenvolupen moltes tasques diferents, que van des d’ajudar a recuperar objectes perduts, fins a treballar per mantenir els carrers segurs.
  • La neteja es fa mitjançant l’equip “ Clean Team” que s’encarrega de netejar els carrers i de mantenir una bona imatge de les entrades a les diferents botigues del BIA.

Desenvolupament de la zona comercial

  • Col·laborar activament amb els planificadors de la ciutat i amb els plans de transport de l’ajuntament.
  • Un exemple d’aquest desenvolupament és buscar nous models alternatius de transport com els carrils de bici. Un altre exemple és l’embelliment de la “Leon Avenue”, donant lloc a una ciutat més atractiva per atreure inversors, exemple d’això és una propera promoció immobiliària compromesa a l’avinguda.

Defensar els interessos dels locals

  • Defensar les empreses per garantir que els plans oficials governamentals assignin fons i recursos pel desenvolupament d’infraestructures i així donar suport al benestar general de la comunitat empresarial.
  • Això es fa creant i en alguns casos intensificant , les relacions institucionals amb els diversos departaments de la ciutat de Kelowna, i també amb relacions de col·laboració amb la Cambra de Comerç, el Tourism Kelowna, i l’Institut de Desenvolupament Urbà entre altres.

Màrqueting

  • Fer promocions i esdeveniments per reflectir el dinamisme i les propostes comercials del BIA. Es pretén doncs, generar afluència al centre de la ciutat, mostrant propostes i festes singulars..

Valor de la pertinença del centre:

  • Generar sentiment de pertinença al BIA a través de diversos canals, com ara; el butlletí de notícies DKA, les xarxes socials, caminades empresarials anuals i treball en xarxa entre altres.

Pittsburgh, USA

La ciutat de Pittsburgh es troba dins de l’estat de Pennsilvanià, a l’est d’USA. Compta amb una població de 305.704 habitants i una àrea metropolitana de 2.324.000.
Nom i context del BID

Downtown Pittsburgh BID

El BID es va crear per reimpulsar i rellançar l’activitat comercial i turística a la ciutat.

Es va constituir el 1997 impulsat per el mateix ajuntament de Pittsburgh i des de llavors, s’ha vingut renovant cada cinc anys. Per tant es tracta d’un BID de 24 anys.

Membres
Actualment el BID està format per 350 membres.
Presupost
El pressupost actual és de 1.824.874€euros anuals.
Objectius principals
L’objectiu principal del BID es millorar la qualitat de vida dels ciutadans a través de millores en els serveis municipals.
Pla d’actuació
  • El BID és col·laborador en nombroses activitats i esdeveniments de la ciutat. A través del treball voluntari dels ciutadans, han organitzat equips de neteja per a la ciutat. També tenen un altre equip de divulgació que s’encarrega de poder establir un contacte amb les persones sense llar i recomanar-los els serveis socials d’assistència que tenen a la ciutat.
  • A més de la neteja, també han creat iniciatives per a millorar el transport i la connectivitat de l’àrea, invertint en infraestructura ciclista. També una problemàtica que van detectar és la falta d’un sistema d’orientació per a caminar per la ciutat. Actualment estan col·laborant amb altres entitats per crear un sistema d’orientació, també una aplicació per ubicar les estacions de bicicletes i punts de bicicletes públiques.
  • Actualment una de les estratègies que estan desenvolupant és el París to Pittsburgh, es tracta d’una iniciativa on es pretén donar unes subvencions als locals de restauració per poder embellir les seves façanes i també facilitar l’accés a les terrasses i així crear un ambient atractiu pels ciutadans i turistes.

Font d’informació: Fundació Comerç Ciutadà per la DG de Comerç de la Generalitat de Catalunya.