El nostre projecte

La proposta de l’APEU de TerrassaCentre

Proposta de delimitació de l’aPEU

Algunes dades de la delimitació de l’aPEU

El perfil de l’aPeu de TerrassaCentre

Urbanísticament. Es tracta d’un APEU heterogeni per el que fa a la seva estructura urbana, hi ha diferents seccions de carrer, espais d’estada amb característiques arquitectòniques diferents, però presenta una clara homogeneïtat per el que fa a l’ús i tipologia de l’espai públic, essent pràcticament tot 100% de vianants. També presenta desnivells topogràfics importants entre la zona est/nord-est i oest.

Mix sectorial. Presenta una molt bona dotació comercial i de restauració representant el 65% i el 13,9% respectivament de les activitats. (La mitjana d’un centre urbà, d’acord amb el darrer informe 2021 de l’Observatori dels centres Urbans, és d’un 51% de comerç i un 16% de restauració).

Mix comercial. Equipament persona i restauració junts sumen pràcticament el 55% de la oferta.

Índex associatiu. El 31% (113/360) de les activitats estan associades. Caldrà fer un bon esforç de comunicació del projecte.

Per què un aPeu a TerrassaCentre?

FORTALESES

De la oferta:

  • Molts anys d’associacionisme i profund coneixement del sector i la ciutat.
  • Capacitat de marca “Terrassa Centre” per comunicar.
  • Mercat de la independència com a element d’atracció de flux.
  • Oferta comercial atractiva i diversa.
  • Bon mix comercial entre oferta de franquícia i oferta local.

De l'espai públic i l'entorn:

  • Un centre amb història, patrimoni i tradició comercial.
  • Zona de vianants consolidada (espai segur i acceptable).
  • Bona oferta d’aparcament
  • Ben comunicat amb la xarxa transport públic, tant viari com ferroviari.
  • Centres educatius presents a la zona que mouen un volum elevat de famílies.
  • Bona presència d’oficines i despatxos.
  • Terrassa exerceix la seva capitalitat.
DEBILITATS

De la oferta:

  • 12% de locals tancats (44).
  • Molta presència de franquícies.
  • Oferta comercial de la rambla amb poc valor afegit.
  • Manca d’oferta comercial infantil i juvenil i d’esports.
  • Falta oferta d’oci de QUALITAT i diferencial (restauració, cultural, lúdica).

Dels operadors:

  • Individualisme comercial.
  • Els comerciants del mercat que no s’involucren en el desenvolupament econòmic ni en la dinamització.

De l'espai públic:

  • Manca de neteja (carrers i neteja genèrica).
  • Manca manteniment via pública.
  • Jardineria poc cuidada.
  • Deficiències de Seguretat (Percepció de botiguers, no a l’espai públic).
  • Zones i ús de CiD mal gestionat en horaris comercialment potents, generant sensació de desordre i d’espais poc segurs.
  • Manca d’il·luminació en alguns carrers en concret amb presència de punts foscos que generen inseguretat.
OPORTUNITATS
  • El propi APEU pel centre de Terrassa com a generador de cohesió, motivació i energia renovada.
  • Locals tancats on atraure oferta de valor d’acord amb les línies estratègiques.
  • Espais de pacificació propers i de peatonalització
    Flux de vianants a la Rambla.
  • Nou accés i comunicació al pàrquing del portal de Sant Roc.
AMENACES
  • Zona baixes emissions dificulta l'accessibilitat de vehicles.
  • L’increment generalitzat de la inseguretat.
  • La manca de Resolució de l’accés del pàrquing portal de Sant Roc.

Un espai públic Premium, per una zona comercial Premium

TerrassaCentre presenta un potencial projecte d’APEU amb un objectiu clar; una espai públic Premium per la zona comercial Premium; apostant per una intervenció a l’espai públic constant i permanent a la zona delimitada de l’APEU millorant les condicions d’us (tant de pas com d’estada), la neteja i la qualitat percebuda.

En definitiva es pretén a partir de la millora de l’espai urbà i una gestió orientada a objectius, seguir competint com a espai comercial; tant per la atracció de clients com per la captació d’inversions.

Línies estratègiques i pla d’actuació

1. Millorar l’experiència del visitant

  • Aconseguir uns estàndards de neteja, jardineria i manteniment de l’espai públic. Cal definir un conveni amb l’Ajuntament.
  • Gestió de l’ús de l’espai públic (càrrega / descàrrega i terrasses).
  • Sorprendre als visitants amb coreografies d’espai públic i/o d’altres al·licients que generin interès.
  • Màrqueting i comunicació relacionats amb l’experiència.

2. Incentivar nova oferta comercial

  • Captar nous operadors.
  • Inventariar locals tancats.
  • Conveni amb l’ajuntament d’ajuda a l’emprenedoria a la zona de l’APEU.

3. Generar nous espais d’estada familiars i infantils.

  • Conveni amb l’ajuntament d’identificació, inversió i manteniment.

Objectius anualitzats

Curt termini – 1er Any:

  • Millorar la neteja i la jardineria en base als estàndards de l’APEU.

Mitjà termini – 2on i 3er Any:

  • Generar els nous Espais d’estada familiar – Plaça Salvador Espriu
  • Aconseguir captar nova oferta comercial mitjançant línies d’ajuda a l’emprenedoria.
  • Ordenar i establir una gestió d’ús adequada de les zones de CiD mitjançant ordenances d’espai públic.
  • Assolir els estàndards de qualitat i manteniment òptims de l’espai urbà.

Llarg termini – 4rt i 5è Any:

  • Consolidar i mantenir els objectius assolits en els darrers 3-4 anys.
  • Predisposició dels operadors a reeditar l’APEU.

Estructura de despesa

ANY 1 ANY 2 ANY 3 ANY 4 ANY 5 TOTALS
INGRESSOS
246.900€
246.900€
246.900€
246.900€
246.900€
1.234.500€
Quotes
246.900€
246.900€
246.900€
246.900€
246.900€
1.234.500€
DESPESES
250.230€
239.630€
245.630€
239.630€
259.380€
1.234.500€
0. ESTRUCTURA
54.230€
54.230€
54.230€
54.230€
54.230€
271.150€
Recursos humans
50.000€
50.000€
50.000€
50.000€
50.000€
250.000€
Local/despatx
0€
0€
0€
0€
0€
250.000€
Altres (gestoria, material...)
3.000€
3.000€
3.000€
3.000€
3.000€
15.000€
Assegurances i altres tributs
1.230€
1.230€
1.230€
1.230€
1.230€
6.150€
Coreografies i muntatges efímers a l'espai públic
112.000€
106.000€
112.000€
106.000€
112.000€
548.000€
1.2. NETEJA & GREENING
42.000€
37.400€
37.400€
37.400€
51.150€
205.350€
Màrqueting
18.000€
18.000€
18.000€
18.000€
18.000€
90.000€
Incentivar nova oferta comercial
14.000€
14.000€
14.000€
14.000€
14.000€
70.000€
ALTRES DESPESES
10.000€
10.000€
10.000€
10.000€
10.000€
50.000€
Costos sufragi,contingències, Auditories, assistència jurídica
RESULTAT
-3.330€
7.270€
1.270€
7.270€
-12.480€
0€
En percentatges:

Estructura 22%

Pla d’actuació 74%, distribuïts en:

  • 60% Coreografies i muntatges efímers a l’espai públic
  • 22’5% NETEJA & GREENING
  • 10% Màrqueting
  • 7’5% Incentivar nova oferta comercial

Altres despeses 4%

Estructura d’ingressos

ESCENARI QUOTA BASE 50€ MENSUALS

Tipus Locals Sup. construïda cadastral (m2) Coeficient Quota mensual
I
307
s <= 300 m2
X
50€
II
39
300 m2 < s <= 800 m2
1,5X
75€
III
5
800 m2 < s <= 1.300 m2
2X
100€
IV
4
1.300 m2 < s <= 2.500 m2
3X
150€
V
6
2.500 m2 < s <= 10.000 m2
4X
200€
VI
0
s > 10.000 m2 (o col·lectiu de 50 establiments o més)
5X
250€
TOTAL
361*
* Hi ha 2 locals sense dades de sup. construïda s’han inclòs de tipologia
* S’exclouen 6 locals
Casa Soler i Palet, Ugt /CCOO, Casa Alegre de Sagrera, El Social, Església, Ajuntament

Indicadors que avaluaran la feina

Com s’estipula a l’Article 9.b. de la Llei 15/2020 de regulació de les àrees de promoció econòmica urbana, l’assoliment dels objectius s’haurà de monitoritzar amb tot un seguit d’indicadors que presentem seguidament:

1. Enquestes de percepció als usuaris del centre urbà:

  • Caldrà dissenyar una enquesta ad hoc per avaluar i fer seguiment de l’assoliment dels objectius qualitatius del pla de treball establert, consultant als visitants i usuaris.
  • Se’n plantegen com a mínim 3 onades; La primera en el moment inicial de la implementació de l’APEU (any 0), durant el 2on any i una any abans de la finalització de l’APEU; el 4rt any.

2. Comportament del cens d’ocupació de locals:

  • En base a una actualització periòdica del cens de l’àrea de l’APEU, es determinarà l’evolució comercial i l’ocupació de locals.
3. Flux de visitants a la zona:
  • Monitorització de les Intensitats Mitjanes Diàries (IMDs) en punts estratègics d’accés i pas de la zona al llarg del període que comprengui el pla d’Actuació de l’APEU.